Aandachtspuntjes bij vervangen batterijen!

Bij het vervangen van elk batterijblok zijn er wat aandachtspunten / handigheidjes.

Bijvoorbeeld het aandraaien van de bouten op de accu/batterij.
Er zijn verschillende typen batterijaansluitingen, bij alle 12 Volt batterijen zitten er 6 compartimenten in de batterij van ca. 2 volt per compartiment. In zo’n compartiment zit loodplaat. Deze loodplaten zijn met elkaar in serie gekoppeld zodat er totaal 6 x 2 = 12Volt ontstaat. De eerste en de laatste platen vormen de aansluitingen aan de buitenkant. Als u de aansluiting te strak aandraait dan zou de eerste of de laatste plaat kunnen gaan meedraaien en dan is de kans groot dat de accu onherstelbaar wordt beschadigd. Pas hier dus mee op. In de handleiding van een accu/batterij staat ook altijd een aandraaimoment. Technici die veel met accu’s / batterijen werken draaien deze ook altijd met een momentsleutel aan.

Met een batterij kan u lassen!
Een 12V accu is niet zo spannend, u kunt zonder gevaar tegelijk de + en de – aanraken. Dit komt doordat uw lichaam een hoge weerstand heeft en er zal dus geen stroom gaan lopen. Om te testen of een 9Volt blokbatterij nog wat capaciteit in zich had tikten we vroeger met onze tong tegen de twee pooltjes aan en dan voelde we een tinteling (of als hij nog heel nieuw was, een schokje). Omdat onze tong nat was, was de weerstand veel lager en ging er een stroompje lopen.
Een tang of steeksleutel heeft een heel lage weerstand, dus als de + en de – van een accu met een steeksleutel of zo wordt doorverbonden gaat er zoveel stroom lopen dat er een flinke schade kan ontstaan aan zowel de steeksleutel als ook de batterij.
Pas dus op dat u batterijen niet kortsluit, als u twijfelt, plak dan stukjes tape o.i.d. op de vrije polen.

Er uitgehaald, en vergeten hoe het ook al weer zat.
Tegenwoordig hebben we bijna allemaal een mobieltje. Maak tijdens het demonteren heel veel foto’s, u kan dan bij het weer inbouwen de foto’s in omgekeerde volgorde gebruiken als inbouw handleiding.